Marketing Wielopoziomowy często jest mylony z pojęciem Piramidy Finansowej. Utożsamianie tych dwóch pojęć wynika z niewiedzy. Należy jednak je wyraźnie rozgraniczyć, a przede wszystkim podkreślić, że:
Piramida finansowa jest nielegalną i nieetyczną strukturą finansową w Polsce.
W Polsce organizowanie bądź kierowanie systemem sprzedaży lawinowej jest czynem nieuczciwej konkurencji zagrożonym karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.
W Polsce wiele szkód wyrządziły piramidy finansowe Skyline (nie mylić z amerykańską organizacją kościelną o tej samej nazwie), Tytan i ich pochodne.
VS
Podstawowe i najważniejsze różnice pomiędzy strukturami:
MLM |
Piramida finansowa |
Oferowane produkty są łatwo zbywalne. | Oferowane produkty nie są towarami komercyjnymi nadającymi się do sprzedaży. |
Przychód jest uzależniony wyłącznie od sprzedaży produktów. | Przychód jest uzależniony od liczby osób pozyskanych do piramidy, bez względu na to, czy osoby te sprzedają produkt, czy nie. |
Minimalne koszty początkowe i brak opłat z tytułu zrezygnowania z działalności. | Często wymagane są wysokie opłaty za przystąpienie, a uczestnik jest zobowiązany do zakupu dużej liczby „produktów”. |
Realistyczne, długoterminowe możliwości biznesowe. | Oszustwa polegające na naciąganiu ludzi przez firmy, które zwykle znikają w ciągu kilku miesięcy. |
Wysokie standardy ochrony konsumenta, takie jak prawa do anulowania umowy lub zamówienia, a także gwarancje satysfakcji klienta | Brak egzekwowalnych gwarancji satysfakcji lub praw do odstąpienia. |
Osoba wprowadzona do firmy ma szansę osiągnąć wyższy poziom w planie marketingowym od poziomu swojego lidera | Brak możliwości "przeskoczenia" swojego lidera w planie marketingowym |
Trochę szczegółów:
W marketingu wielopoziomowym każdy przedstawiciel czy konsultant może mieć własnych klientów, którym dostarcza towary zgodnie z ich potrzebami, przy czym jakość odpowiada cenie. Ze względu na mniejszą ilość pośredników cena jest często niższa w porównaniu z towarami podobnej jakości w sklepach.Łańcuch dostaw w marketingu sieciowym tworzą: firma, która dostarcza swoje produkty, przedstawiciel, który może kupować je na własne potrzeby bez marży, oraz klient, który kupuje u przedstawiciela, dając mu w ten sposób zarobić. W piramidach finansowych nie ma zazwyczaj towarów lub występują pseudo-towary, np. tzw. raporty.
W marketingu wielopoziomowym zarabia się na sprzedaży prowadzonej osobiście oraz obrotach uzyskanych przez partnerów zgromadzonych w grupie. W piramidzie finansowej zarobek pochodzi wyłącznie z bardzo wysokiego wpisowego, wpłacanego przez nowych członków za prawo włączenia się w strukturę. W firmie marketingu wielopoziomowego, abyś Ty mógł zarobić, muszą zarobić osoby, z którymi współpracujesz. Tymczasem w piramidzie ktoś musi stracić, by inny zarobił. Inicjatorzy nielegalnych piramid pragną nadać im wygląd zgodnej z prawem sprzedaży bezpośredniej.