Praca na etacie Cię znudziła? Chcesz być niezależny i masz pomysł na biznes?
Załóż firmę i bądź swoim własnym szefem!
Jak to zrobić? Mimo że zakładanie działalności gospodarczej jest o wiele łatwiejsze niz przed laty, osobie niezorientowanej przyda się kilka rad na dobry początek. Przeczytaj nasz poradnik i nie daj się biurokracji!
Zakładanie firmy "Krok po kroku"- poradnik Początkującego Przedsiębiorcy
KROK 1: Złóż wniosek CEIDG-1.
Na początku, każdy przedsiębiorca musi zarejestrować się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Odbywa się to za pomocą złożenia wniosku CEIDG-1 (dawniej EDG-1), w którym podaje się zarówno dane osobiste jak i dane przyszłej firmy.
Wniosek można złożyć na kilka sposobów:
- rejestrację/ logowanie w CEIDG (na stronie: www.firma.gov.pl ), wypełnienie wniosku online i złożenie go przez Internet;
- rejestrację/ logowanie w CEIDG (na stronie: www.firma.gov.pl ), wypełnienie wniosku online, wydrukowanie i dostarczenie do urzędu gminy;
- pomijając logowanie – wypełnienie wniosku online (na stronie: www.firma.gov.pl ), wydrukowanie i dostarczenie do urzędu gminy;
- pobranie i złożenie wniosku (w formie papierowej) w gminie, gdzie zostanie przekształcony na wniosek elektroniczny.
Dodatkowo, wypełniany przez nas formularz CEIDG jest jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej,
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) – po nadaniu zostanie przesłany na wskazany we wniosku adres e-mail,
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do Urzędu Skarbowego (nadanie NIP, gdy nie jest nadany wybór formy opodatkowania) – po nadaniu zostanie przesłany na wskazany we wniosku adres e-mail,
- zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS (płatnika, czyli osoby opłacającej swoją składkę, jak i składki swoich pracowników)
KROK 2: Wybierz rodzaj księgowości.
Przedsiębiorca małej firmy może wybrać spośród następujących opcji:
- prowadzenie księgowości samodzielnie,
- zlecenie prowadzenia księgowości firmie zewnętrznej- koszt zawiera się wtedy w przedziale 150-500 zł miesięcznie,
- rozwiązanie mieszane- prowadzenie części samodzielnie, części z pomocą księgowego,
- korzystanie z usług licencjonowanych Biur Rachunkowych- w zależności od biura, kwoty zaczynają się od 70zł miesięcznie wzwyż.
KROK 3: Udaj się do Urzędu Skarbowego.
Do Urzędu Skarbowego wybieramy się w celu rejestracji do podatku VAT.
W Urzędzie Skarbowym regulujemy także srawy związane z numerem NIP.
KROK 4: Czekaj na numer REGON.
KROK 5: Udaj się do ZUS.
KROK 6: Wyrób pięczątkę firmową.
Pieczątka firmowa nie jest obowiązkowa, ale jej posiadanie jest często przydatne. Warto więc o to zadbac, tym bardziej, że jej wyrobienie nie wymaga wielkiego zachodu. Jakie mamy z tego korzyści? Dodaje ona profesjonalizmu, każdy dokument wydaje się bardziej oficjalny, mozna jej uzywać na fakturach i umowach handlowych, a poza tym większość druków urzędowych posiada specjalne pole na jej przybicie.
KROK 7: Załóż konto bankowe.
KROK 8: Uzupełnij wniosek CEIDG-1 o nowe informacje.
KROK 9: Sprawdź, czy masz obowiązek:
- uzyskać licencje, koncesje, zezwolenia
W przypadku niektórych rodzajów działalności przepisy nakładają obowiązek uzyskania licencji, koncesji i zezwoleń.
- zgłosić się do Sanepidu i PIP
A teraz....
GRATULACJE! WŁAŚNIE ZAŁOŻYŁEŚ SWOJĄ WŁASNĄ FIRMĘ!!